Dr Hasan Erdem

Tüp mide ameliyatları, vücut kitle indeksi en az 35 ve üzeri olan hastalar için yapılabilen bir cerrahi operasyondur. Her obezite hastasına doğrudan önerilmez – doğrudan yapılmaz.

Her obezite hastasının talebiyle gerçekleştirilmez. Kaba tabiriyle midenin yaklaşık %90’ının alınmasıyla gerçekleştirilen bu ameliyatın, ameliyat esnası, sonrası yaşayabileceğiniz tüm durumlar ve olasılıklar burada yer almaktadır.

Genel anestezi altında yürütülen operasyon genelde 1 saatin altında sürmektedir. Obezite oranına göre biraz daha artabilmektedir.

Tüp Mide Ameliyatı Olanların Yorumları

Tüp mide ameliyatı olanların yorumlarını incelediğimizde karşımıza çıkan en sancılı sürecin ameliyatın yapıldığı ilk 24 saatlik süreç olduğunu söyleyebiliriz. Operasyon sonrasında hastadan hastaya – hastanın ağrı eşiği seviyelerine göre değişmekle beraber ilk 24 saat boyunca orta düzey ağrı kesiciler ve yüksek düzey ağrı kesiciler kullanılmaktadır.

Yeşil reçeteli – kırmızı reçeteli ilaçlarla ilk günün sancılı süreci atlatıldıktan sonra kalan ağrı seviyeleri normal ağrı kesicilerle giderilebilir düzeyde olmaktadır. Tüp mide ameliyatı olanların yorumlarında ifade ettikleri bir diğer önemli şikayet ise beslenme konusudur.

Operasyondan sonra aşamalı olarak sıvı, püreli ve katı gıdaya geçiş dönemleri vardır. En çok zorlanılacak süreç elbette ilk süreçtir. Tamamen sıvı odaklı beslenme gerektiren bir dönemi ifade etmektedir. Ameliyat olanların en çok yakındığı şikayetlerdendir.

Tüp Mide Ameliyatının İlk Günü

Tüp mide ameliyatı sonlandıktan sonra ameliyathanede uyanacaksınız ve solunumunuzu tek başınıza sürdürebilir olacaksınız. İlk saatler genel anestezinin etkisinde olduğu için ağrınız hemen hemen hiç olmayacaktır. Ardından yavaş yavaş ağrınız şiddetlenmeye başlayacaktır.

Belirli şiddet seviyesine geldikten sonra ek ağrı kesiciler serum yoluyla verilecektir. Ameliyathaneden derhal derlenme odasına gönderileceksiniz. Bu kısımda başlayabilecek ağrılarınız, mide bulantısı gibi şikayetlerinizle ilgilenilecek ve kontrol altına alınacaktır. Genel anestezinin etkileri geçene kadar sıklıkla takip edileceksiniz.

Genel anestezinin etkilerinin geçme süresi hastadan hastaya göre değişmektedir. Eğer sigara – alkol gibi alışkanlıklarınız ve kalp * akciğer problemleriniz var ise ağrı eşiğiniz, genel anestezinin etkilerinin geçme süresi gibi etkilerin şiddeti de artacaktır.

Ağrılarınız arttıkça cihaz tarafından otomatik ağrı kesici enjekte edilecektir. Lakin doz aşımı yapılmaması için gerekli tedbirler de alınacaktır.

Tüp Mide Ameliyatından Sonra Ağrı Şikayetleri

Ameliyat sonrası genel anestezinin yüksek etkisi geçer geçmez ağrılarınız artacaktır. Ağrı artma durumu ve süresi hastadan hastaya göre değişir. Ancak en fazla ilk 24 saate kadar şiddetli olmaktadır.

Ağrı eşiği yüksek olan hastaların ise daha kısa sürmekte ve daha az şiddetli olmaktadır. Ağrı hissedeceğiniz bölge tamamen karın bölgesidir. Bazen omuz ağrıları, göğüs kemiği, kalp de de hissedebilmeniz normaldir. Hekim tarafından sık sık kontrol edileceksiniz ve gerekli tüm tetkikler zamanında yapılacaktır.

Operasyon esnasında genelde 4 kesi yeterlidir. Bazı durumlarda kesi sayısı 5 ya da 6’ya yükseltilebilmektedir. 4 kesi atıldığı durumlarda bunlardan iki adeti yarım santim, iki adeti de bir santim boyutlarında yapılmaktadır.

Tüp Mide Ameliyatı Sonrası İlk Günler Yapılacak Diyet Nasıldır?

Operasyon tamamlandıktan sonraki ilk 6 saat süreç boyunca su dahil herhangi bir gıda almayacaksınız. Gerektiğinde dudaklarınız suya batırılmış pamuklarla ıslatılacaktır. İlk 6 saat bitmeden evvel kesinlikle bir yudum dahi su tüketmemelisiniz. Süre biter bitmez küçük yudumlar şeklinde ılık – soğuk su tüketmeye başlayabileceksiniz.

İlk gün boğazda kuruma hissi ya da tahriş hissi var olabilir. Her hastada olmaz olsa da hastadan hastaya hissin şiddeti değişir. Bu tür durumlar için pastiller verilebilmektedir. Kuruluk ve tahriş hissinin sebebi boğazda yer alan Trakeal tüp’tür.

Tüp Mide Ameliyatı Sonrası Açlık Hissi

Tüp mide operasyonu sırasında açlık hissini salgılayan Grehlin yapısı da çıkartılmaktadır. Bu nedenle ameliyattan sonra feci şekilde açlık hissedeceğim diye endişeye kapılmayınız.

İlk birkaç gün açlık hissetmeyeceksiniz ya da az oranlarda hissedeceksiniz. Her hastada olmasa da bazı hastaların şikayetlerinde açlık hissi olduğu belirtilmektedir. Ancak bu hastaların sandığı açlık hissi yaşadığı mide kramplarından ya da reflü belirtilerindendir. Özetle hasta açlık hissi ile bu belirtileri karıştırabilmektedir.

Tüp Mide Ameliyatından Sonra Ayağa Kalkmak

Ameliyatın olduğu günün akşamı hastaların hepsini küçük adımlarla azar azar yürümeye yöneltmekteyiz. Her ameliyat sonrasında olduğu gibi yapılması gereken de budur.

Olası komplikasyonların azaltılması için gerekli bir tedbirdir. Vücudun hareketlenmesi gerekir. Ayrıca bu yürüyüşler karında biriken gazlardan kaynaklanan tüm ağrı ve ek yakınmalara da iyi gelmektedir. Bağırsak hareketlerinin başlaması için çok gereklidir.

Tüp Mide Ameliyatı Sonrası Psikoloji

Eğer ameliyat öncesi yeterli pozitif düşünceye sahipseniz ameliyat sonrası da pozitif olacaksınız. Ancak tedirgin, korkulu, endişeli, mutsuz bir şekilde ameliyata girdiyseniz ilk gün de psikolojiniz olumsuz etkilenebilir. Bu nedenle ameliyat sonrası vereceğiniz kiloları düşünerek motive olmalısınız.

Örneğin; bekle beni pilaj bu yaz sana geliyorum diyerek motivasyonunuzu arttırabilirsiniz. Operasyon sonrası eski kötü beslenme alışkanlıklarınızı sonlandıracağınız için biraz mutsuz hissedebilirsiniz.

Ancak bilmelisiniz ki yaptığınız kötü alışkanlıklar sizi obezite hastası yaptı ve ameliyat seçerek bir doğru hareket yaptınız ve ilerleyen yaşamınızda daha sağlıklı beslenerek daha zinde olacağınızı hayal ediniz.